La evolución de la “music curation”

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El blog Rain News reproduce una entrevista con David Porter, fundador de la plataforma para “curar” música 8tracks. La empresa de Porter permite crear “mixes” de música utilizando un catálogo de temas que incluye canciones disponibles en YouTube y SoundClud. La gracia de 8tracks es que permite etiquetar las canciones con términos que denotan estados de ánimo y actividades, constituyendo así un modelo de descubrimiento de música basado en el crowdsourcing.

Lo interesante de la entrevista es que Porter, preguntado por cuál es su idea de “curación”, realiza un rápido repaso a la evolución de las principales plataformas para “curar” música, y cuáles han sido los principales cambios que se han introducido en la forma de “curar” música. Reproduzco el fragmento en cuestión:

 I think about [music curation] as levels. With Pandora there’s a human involvement, but I wouldn’t call it curation. What they’re doing is supposed to be an objective checklist of music attributes. If someone else came in and rated the music a second time, the results would be the same as the first person. It’s like achieving through a human process what other companies try to achieve through machine learning.

The next level up is closer to curation — collaborative filtering, like what Netflix does. You’re looking at data points of preference, baskets of preferences and recommendations. It’s close to curation, because it’s keyed off objective preferences around music.

The next level is what Spotify allows, which is an opportunity to create a playlist. It’s for personal consumption, and not necessarily an intent to curate something for an audience. This level is especially pronounced in Spotify, because there is no library system. If you pull out three albums, you have to put them in a playlist because there’s no other way to save them.

The next step up is what Songza does. In that case, the theme of the curation is something intrinsic to the listener, not intrinsic to the music. Instead of being genre-base, or format-based, like traditional radio, it’s based on what the user is doing or feeling. That’s not how people have thought about music historically.

Como podéis ver, Porter destaca que la “curation” es algo intrínseco al oyente, y que las plataformas para “curar” música han ido evolucionando hacia esa dirección. Una vez más, podemos resumir que el actor de “curar” contenidos es la expresión de la subjetividad del “curador” y de su voluntad, en este caso mediante el etiquetado, de dar sentido a los contenidos.

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